Kokeessa tarvittavat tiedostot löytyvät
L:\hen\iio10500\Koe -kansiota.
Tee tehtävistäsi yksi (1) Solution jonka alla kukin tehtävä on projektina, nimeä
Solution "Opiskelijanumerosi_VvKkPp", esimerkiksi "A1234_070418". Katso
tarkemmin koesäännöt.
Tee a) Konsoli-sovellus b) Windows-sovellus sekä c) Web-sovellus, joka laskee käyttäjälle lainan kuukausikorot ja näyttää ne käyttäjälle. Katso oheinen kuvaruutukaappaus konsolisovelluksesta. Windows- ja Web-sovelluksiin voit suunnitella ja toteuttaa haluamasi käyttöliittymän.
Käyttäjä syöttää laina-ajan kuukausina (minimi 1 vuosi eli 12 kk ja maksimi 30 vuotta), lainasumman (0 - 1 000 000€) ja konsolisovelluksessa syöttää lainan vuosikoron.
Windows-ja Web-sovelluksissa käyttäjä ei syötä lainakorkoa vaan valitsee asiakasprofiilin kontrollista. Arvot kontrolliin haetaan tietokannasta Pankki.mdb taulusta korko sarakkeesta profiili (vaihtoehtoja ovat: renkaanpotkija, tavallinen asiakas, kulta-asiakas, platina-asiakas). Sovellus hakee profiilia vastaavan lainakoron sarakkeesta korkoprosentti, eli lue tietokannasta taulusta korko käyttämällä asiakasprofiilia hakuehtona. Asiakasprofiilia vastaava lainakorko näytetään tekstikentässä, jonka arvoa ei kuitenkaan voi muuttaa.
Sovellus laskee kuukausierät käyttäen valmista luokkaa PankkiBL.dll ja sen valmiita metodeja käyttäen.
Testaamisen helpottamiseksi sijoita tietokanta d:\data -kansioon. Tällä kertaa saat "kovakoodata" tietokannan nimen ja hakemiston. Oikeassa elämässähän emme koskaan tee niin ;-)
Tee kuitenkin sopivaksi katsomasi virhekäsittely mm sitä varten ettei
tietokantaa löydy yms.
Pisteet max 22 p (5p + 8p + 9p):
Tee Windows-sovellus, jolla voidaan tarkastella viinikellarimme sisältöä. Käyttäjän täytyy antaa ennen tietojen hakemista käyttäjätunnus ja salasana. Joten käyttöliittymään kentät, joihin käyttäjä voi syöttää em. arvot, painike Get Wines ei kativoidu ennenkuin kummassakin kentässä on arvo. Kun käyttäjä napsauttaa komentopainiketta niin sovellus koettaa hakea tiedot SQLServeriltä 195.148.26.146 tietokannasta Viini ja taulusta wine käyttäjän antamalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
Näytä tiedot vain jos käyttäjä on antanut oikean käyttäjätunnuksen ja salasanan, salasanan tarkistus tehdään tietokannan loginilla, ei koodissa, eli kokeile saatko yhteyden syntymään tietokantaan annetulla käyttäjätunnuksella ja salasanalla! Kokeile ja testaa sekä oikealla käyttäjätunnus pekka ja salasana akkep yhdistelmällä että väärillä yhdistelmillä.
Ilmoitus väärästä salasanasta
Toiminta oikealla salasanalla:
Vihjeet
Pisteet max 10 p:
Tee Windows-sovellus jossa ikkunassa pomppii pallo. Pallo lähtee liikkeelle ikkunan vasemmasta yläreunasta satunnaisella kulmalla ja vakionopeudella. Pallon kohdatessa ikkunan reunan se pomppaa takaisin lähtökulman ollessa +-50% tulokulmasta ja sen nopeus muuttuu satunnaisesti 50%-150% alkuperäisestä. Käyttäjän napsauttaessa palloa ikkunaa se vaihtaa väriä; tuplanapsautuksella pallo häviää ja ilmestyy satunnaisesta paikasta näytöllä jatkaen alkuperäisellä nopeudella ja kulmalla. Suunnittele ja toteuta mieleisesi käyttöliittymä.
Pisteet max 8 p:
Tee Windows- tai Web- noppapelisovellus.
Pelissä on kaksi tavallista noppaa, joten mahdolliset tulokset ovat 2-12. Koska eri tulosten todennäköisyys on erilainen, niin pelaajan arvatessa oikean silmäluvun, maksetaan voittoja seuraavasti:
silmäluku = kerroin
2,12 = 36
3,11 = 18
4,10 = 12
5,9 = 9
6,8 = 7
7 = 6
Pelin alussa pelaajalla on 10 zlotya. Hän voi sijoittaa haluamansa määrän zlotyja kullekin vaihtoehdolle. Näytä reaaliaikaisesti pelaajan sijoitusten määrä ja jäljellä olevien zlotyjen määrä. Pelaajan zlotyjen loppuessa ilmestyy näytölle iso Game Over ja kysymys "Haluatko pelata uudestaan"? Milloin tahansa pelaaja voi myös lopettaa, jolloin näytölle ilmestyy "ikkuna", johon käyttäjä voi kirjoittaa yhteystietonsa mihin "shekki" lähetetään. Voit toteuttaa haluamasi käyttöliittymän. Visualisoi nopat ja noppien "heittäminen" ja "pyöriminen" haluamallasi tavalla
Pisteet max 10 p:
more about dices and probability
Liitä sähköpostiisi perusteltu vastaus kysymykseen "Onko toteuttamasi noppapeli oheisille palautuskertoimilla voitollinen pelinjärjestäjälle vai pelaajalle?".
Oikein vastanneille ylimääräinen piste ja oikeasta perustelusta toinen!