Muistio

Mitä, miksi, milloin

Käytännön työelämässä asiakastapaamisista tehtävä muistio on tärkeä asiakirja. Se kannattaa kaikista asiakastapaamisista. Se toimii molempien osapuolten "muistina" ja sopimuksena sovituista asioista. Siihen kirjataan muistiin sovittuja asioita, päätöksiä, muutoksia ja ilmoitetaan toimintatavoista, jaetaan tietoa, vastuita ja tehtäviä, ohjataan ja raportoidaan. Muistio on selkeä ja tiivis, siihen kirjataan asiat ytimekkäästi ja selkeästi luettavaan muotoon. Muistion laatimisessa pätevät yleiset asiakirjoittamisen piirteet: lyhyet, mutta vaihtelevanmittaiset virkkeet, selkeät lauseet, yksinkertaiset lauserakenteet, yhden asiakokonaisuuden sisältävät kappaleet, asioiden erottamista helpottavat otsikot ja tehosteet. Muistio ei ole pöytäkirja, siihen ei tarvita allekirjoituksia. Muistion laatii projektin/hankkeen toimittaja-osapuoli.

Ulkoasusta

Riviväli 1½. Selkeät lyhyet väliotsikot. Ei ylimääräistä hienostelua.

Jos tulostettava versio niin jokaisella sivulla täytyy olla sivunumero, dokumentin nimi ja  päivämäärä.

Malli asiakastapaamisen muistiosta: Muistio_Malli.doc