IIZL4010 Laatujärjestelmät

Ajankohtaista

Opintojakso päättynyt!
Kokeen arviointi kesken, arvosanat pyritään kirjaamaan ASIOon viim. 19.12

vk kont#   teema
48 9, 10   Ryhmätöiden läpikäynti ja palaute (palauttakaa ryhmän tuotos wikiin)
Bugit - vihreitä vai omituisuuksia?
Vapaaehtoinen koe
47     Siirretty, Ei tunteja to 22.11.2007
46     Etätyöskentely
45     Etätyöskentely
44 8   Miten ohjelmoija voi vaikuttaa koodin laatuun?
Ryhmätyön anto: tiivistelmä valitusta luvusta kirjasta Codecraft
43 7   Ryhmätyöskentely
42     Etäopiskeluviikko
41 6   Ryhmätyöskentely
40 5   Ryhmätyöskentely
39 4   Ryhmätyöskentely
38 3   Ryhmätyöskentely
37     Ei tunteja to 20.9.2007
36 2   Ryhmätyöskentely
35 1   Opintojakso alkoi to 6.9.2007 lukujärjestyksen mukaisesti.
       

Osaamistavoite

Opiskelija osaa nykyisin käytössä olevien ja tulevien laatujärjestelmien periaatteet sekä ymmärtää niiden käyttöönottoon liittyvät tekijät.

Sisältö

ISO 9001:1994, ISO 9001:2000, QS 9000 -laatujärjestelmä, EFQM-itsearviointimalli, BSC-malli sekä ympäristöjärjestelmät.

Toteutus syksy 2007

bulletTunnit torstaisin kello 14:30-17:15 luokassa D322 bulletvastuuopettaja: lehtori Esa Salmikangas http://homes.jamk.fi/~salesa

Vaatimukset hyväksytylle suoritukselle sekä arviointi

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:

bulletriittävä osallistuminen kontaktikerroille:
kontaktikertoja 10 ja 1 piste kustakin läsnäolosta, joten osallistumisesta saa 0...10 pistettä bulletaktiivinen ryhmätyöhön osallistuminen ja ryhmätyön palauttaminen,
- ryhmätyöstä saa 0...10 pistettä bulletvapaaehtoinen etätehtävä
- etätehtävästä saa 0...2 pistettä bulletvapaaehtoinen koe
- kokeesta saa 0...8 pistettä

Arvosana muodostuu läsnäolojen, ryhmätyöpisteiden ja koepisteiden perusteella seuraavasti:

pisteet arvosana
>= 26 5
>= 22 4
>= 18 3
>= 15 2
>= 12 1
< 12 hylätty

Materiaali

kirjallisuutta

bulletHaikala, Märijärvi: Ohjelmistotuotanto luvut 11 ja 14, sekä soveltuvin osin luvut: 1, 2 , 4, 12, 13 ja 15. bulletSommerville: Software Engineering 7th edition, luvut 27 ja 28 bulletGoodliffe: Code craft (luettavissa eBraryssa)

web

bullet Standardit ja laadunhallinta bulletkalvot

linkit

bullet opintojakson wiki/ryhmien tuotokset bulletHYTT bullet History's Worst Software Bugs

FAQ

Q: Kannattaako tämän opintojakson suorittamiseen panostaa enemmän kuin pakollinen luennoilla istumisen verran?
A: Itseänne varten te olette opiskelemassa. Yleensä opiskelusta saa sen verran mitä on itse siihen valmis satsaamaan. Joten vastaan että kannattaa.

Q: Onko läsnäolo tunneilla pakollista?
A: Ainut pakko tässä elämässä on kuolema, se odottaa meitä jokaista. No joo, oppimisen takia suosittelisin aktiivista läsnäoloa tunneilla, kotona peiton alla makaamalla harvemmin syntyy IT-alan rautaisia ammattilaisia. Tälläkään opintojaksolla ei ole pakollinen läsnäolo, itse kukin asettakoot prioriteetit asioille. Kannattaa kuitenkin olla paikalla, sillä aktiivisesta läsnäolosta seuraa se kiva asia että opintojakso tulee melkein suoritettua :-)

Q: Onko koe pakollinen?
A: Ei. Siitä huolimatta siihen kannattaa osallistua.

Täysin vapaaehtoinen etätehtävä

Etätehtävän voi tehdä joko yksin tai kahden hengen "taisteluparina".
Valitse mikä tahansa luku (poislukien ryhmäsi valitsema luku) kir jastaCode craft ja tee siitä kahden A4 mittainen (noin 300-400 sanaa) asiallinen lyhennelmä/referaatti suomeksi (katso ensin ohje mikä on referaatti). Palauttakaa vastaukset sähköpostilla Esalle, otsikoksi "iizl4010 tehtävä", liitteenä referaatti PDF-tiedostomuodossa ja tekijän/ryhmän jäsenten nimet. Vastaukset jätettävä 28.11.2007 kello 16:00 mennessä.

Kokeeseen

bulletkalvoissa esitetyt asiat bulletHaikalan-Märijärven kirjasta Ohjelmistotuotanto luku 11 ja luku 14 bulletSommerville: Software Engineering 7th/8th edition, luvut 27 ja 28

Takaisin (back)