IIZL4010 Laatujärjestelmät

Ajankohtaista

Opintojakso alkoi viikolla 36.
Opintojakso on päättynyt.
Arvosanat merkitty ASIOoon. Suorituspisteesi näet täältä.

vk kont#   teema
49 10   Ryhmätöiden esittely aloitetaan kello 8:30, ajoissa paikalle &  palauttakaa ryhmän tuotos wikiin,
järjestys: Java Abyss 8:30,  white space 8:45, Synter: 9:00, maze 9:15
Kokeen palautus, palaute, palautekeskustelu
48 9   Huom: Ryhmätöiden katselmointi - ryhmä esittelee tuotoksensa Esalle:
Synter: 8:30, Java Abyss 8:40, maze 8:50, white space 9:00
== Koe 9:15-10:00 ==
kokeeseen: Haikala, Märijärvi: Ohjelmistotuotanto luvut 11 ja 14 sekä syksyn aikana käydyt asiat & kalvot
47     Etätyöskentely
46     Etätyöskentely
45     Miten ohjelmoija voi vaikuttaa koodin ja sitä kautta lopputuotteen ohjelmiston laatuun? Ryhmätyön anto
44     Etätyöskentely
43 8   Ryhmätyöskentely
42     Etäopiskeluviikko
41 7   Tunnit siirretty! Ti 7.10 Ohjelmistotuotannon perusteet luennot 8:15-9:45
40 6   Ryhmätyöskentely
39 5   Ryhmätyöskentely
38 4   Ryhmätyöskentely
38 3   Ryhmätyöskentely
37 2   Johdantoa aiheeseen, Bugit - vihreitä vai omituisuuksia?
36 1   Opintojakso alkaa
       

Osaamistavoite

Opiskelija tietää/tuntee nykyisin ohjelmistoteollisuudessa käytössä olevien laatujärjestelmien -ja käytänteiden periaatteet.

Sisältö

Ohjelmistotuotantoon liittyvät laatukäytänteet ja standardit. ISO 9001:1994, ISO 9001:2000, QS 9000 -laatujärjestelmä, EFQM-itsearviointimalli, BSC-malli , ympäristöjärjestelmät.

Toteutus syksy 2008

bulletTunnit tiistaisin kello 8:30-10:00 luokassa D213 bulletvastuuopettaja: lehtori Esa Salmikangas http://homes.jamk.fi/~salesa

Vaatimukset hyväksytylle suoritukselle sekä arviointi

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:

bulletriittävä osallistuminen kontaktikerroille:
kontaktikertoja 10 ja 1 piste kustakin läsnäolosta, joten osallistumisesta saa 0...10 pistettä bulletaktiivinen ryhmätyöhön osallistuminen ja ryhmätyön palauttaminen,
- tiivistelmä valitusta luvusta kirjasta Codecraft
- ryhmätyöstä saa 0...10 pistettä bulletvapaaehtoinen etätehtävä
- etätehtävästä saa 0...3 pistettä bulletkoe
- kokeesta saa 0...10 pistettä

Arvosana muodostuu sen mukaan montako prosenttia maksimispistemäärästä  läsnäolojen, ryhmätyöpisteiden ja koepisteiden perusteella seuraavasti:

pisteet maksimista arvosana
>= 90% 5
>= 80% 4
>= 70% 3
>= 60% 2
>= 50% 1
< 50% hylätty

Materiaali

kirjallisuutta

bulletHaikala, Märijärvi: Ohjelmistotuotanto luvut 11 ja 14, sekä soveltuvin osin luvut: 1, 2 , 4, 12, 13 ja 15. bulletSommerville: Software Engineering 7th edition, luvut 27 ja 28 bulletGoodliffe: Code craft (luettavissa eBraryssa)

web

bulletIEEE Software Engineering Standards bullet Standardit ja laadunhallinta bulletkalvot

linkit

bulletJAMKin sähköiset materiaalit bullet opintojakson wiki/ryhmien tuotokset bulletHYTT bullet History's Worst Software Bugs

FAQ

Q: Kannattaako tämän opintojakson suorittamiseen panostaa enemmän kuin pakollinen luennoilla istumisen verran?
A: Itseänne varten te olette opiskelemassa. Yleensä opiskelusta saa sen verran mitä on itse siihen valmis satsaamaan. Joten vastaan että kannattaa.

Q: Onko läsnäolo tunneilla pakollista?
A: Ainut pakko tässä elämässä on kuolema, se odottaa meitä jokaista. No joo, oppimisen takia suosittelisin aktiivista läsnäoloa tunneilla, kotona peiton alla makaamalla harvemmin syntyy IT-alan rautaisia ammattilaisia. Tälläkään opintojaksolla ei ole pakollinen läsnäolo, itse kukin asettakoot prioriteetit asioille. Kannattaa kuitenkin olla paikalla, sillä aktiivisesta läsnäolosta seuraa se kiva asia että opintojakso tulee melkein suoritettua :-)

Q: Onko koe pakollinen?
A: Ei. Siitä huolimatta siihen kannattaa osallistua.

Ryhmätyö

Ryhmätyö tehdään kolmen-neljän hengen ryhmissä. Ryhmätyön aihe annetaan viikolla 44. Ryhmätyön palautukseen kuuluu kaksi osaa: 1) wiki-sivu 2) n 15-20 minuutin esitelmä. Molemmat osat arvioidaan erikseen. Osien painoarvot ovat: 1) wikisivu 67% ja 2) esitelmä 33%
Wiki-sivun arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm:
- aiheen vaativuus / kiinnostavuus
- aiheen käsittelyn laajuus ja tarkkuus
- lähteiden valinta ( määrä, relevanttius)
- kieli
Esitelmän arvioinnissa kiinnitetään huomioita mm:
- esityksen sujuvuus ja kiinnostavuus
- esityksen laajuus ja keskittyminen olennaiseen

Täysin vapaaehtoinen etätehtävä

Etätehtävän voi tehdä joko yksin tai kahden hengen "taisteluparina".
Valitse mikä tahansa luku (poislukien ryhmäsi valitsema luku) kir jastaCode craft ja tee siitä kahden A4 mittainen (noin 300-400 sanaa) asiallinen lyhennelmä/referaatti suomeksi (katso ensin ohje mikä on referaatti). Palauttakaa vastaukset sähköpostilla Esalle, otsikoksi "iizl4010 tehtävä", liitteenä referaatti PDF-tiedostomuodossa ja tekijän/ryhmän jäsenten nimet.
Vastaukset jätettävä 23.11.2008 kello 16:00 mennessä.
Etätehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm:
- aiheen käsittelyn laajuus ja tarkkuus
- kieli

Kokeeseen

bulletkalvoissa esitetyt asiat bulletHaikalan-Märijärven kirjasta Ohjelmistotuotanto luku 11 ja luku 14

Takaisin (back)