Olio-ohjelmointi
Opintojakson tilanne
Opintojakson aloitus
TTV16S3, TTV16S4 SormiharjoitusOhjelmoinnin kertaus:
Opintojakson ensimmäinen kontaktikerta. Käydään läpi opintojakson tavoitteet ja pelisäännöt. Kerrataan ohjelmoinnin perusteita, tutustutaan Microsoft Visual Studioon ja tehdään ohjelmointiin liittyviä perustehtäviä.Versiohallinnan käyttöönotto ja ohjelmoinnin kertaus
GitHub-versiohallinta ja Visual Studion projektien versiohallinta. Kerrataan ohjelmoinnin perusteita, tutustuminen Microsoft Visual Studioon jatkuu ja tehdään ohjelmointiin liittyviä perustehtäviä (jatkoa demoista 01). Tämän kerran jälkeen ohjelmointiin liittyvät perusrutiinit pitää olla hyvin hallussa.Johdanto olio-ohjelmointiin
Olio-ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Testaaminen ja kertaustehtäviä
Yksikkötestauksen tarkoituksena on tarkistaa, ettei ohjelmointikoodeihin jää virheitä ja samalla kehittää ohjelmointikokonaisuuksia vielä paremmaksi kokonaisuutena. Yksikkötestaus on yksi tehokkaimmista ja helpoimmista tavoista parantaa ohjelmakoodin laatua ja sen avulla saadaan laadullisesti parempia ja luotettavampia ohjelmia. Labroissa opetellaan testaamaan omaa koodia, luokkia,olioita, metodeja. Lisäksi kerrataan keskeisiä olio-ohjelmointitapoja kertaustehtävien avulla.Windows Presentation Foundation (WPF) ja Universal Windows Platform (UWP)
GUI-ohjelmointi: XAML ja kontrollit
GUI ja tiedon sidonta
GUI ja tiedon sidonta jatkuu
Tietokannat KickStart ja harjoitustyöt alulle
Harjoitustyösuunnitelma valmiiksi
Harjoitustyötä varten tehkää vain harjoitustyötä varten oma repository GitHubiin. Harjoitustyösuunnitelman voi tehdä joko Word-dokumenttina tai wiki-sivuna. Molemmissa tapauksissa suunnitelman on löydyttävä GitHubista annettuun määräaikaan 5.3 klo 23.59 mennessä!Harjoitustyösuunnitelma katselmointi
Harjoitustöiden suunnitelmien esittely ja tenttiin valmistautuminen.Säikeet ja asynkroninen ohjelmointi
Tietokoneiden ohjelmien suorittamat toimenpiteet eivät aina ole suoraviivaisia, vaan tarvitaan erilaisia ajastimia ja taustaprosesseja esim. aikaavievien tehtävien suorittamiseen. Labraissa tutustutaan ajastimiin ja asynkroniseen ohjelmointiin. Erillisiä kotitehtäviä ei enää tule, vaan ryhmäläiset työstävät harkkatyötä eteenpäin suunnitellusti.XAML/C#-peli
Tutustutaan DispatcherTimer -luokkaan ja sen tapahtumankäsittelijään timer_Click. Peliin lisätään myös pienimuotoinen animaatio.Harjoitustyön toteutusta
Opiskelijat jatkavat ryhmissä harjoitustöiden toteutustakontaktaktikerroilla. Opettaja on paikalla auttamassa ja antamassa palautetta. Toteuttakaa alkuperäiset toiminnalliset vaatimukset, testatkaa sovellustanne huolellisesti ja dokumentoikaa tekemänne.Harjoitustyön katselmointi, palautus ja seminaari
Opettaja katselmoi kunkin ryhmän harjoitustyön joko ke 19.4 tai ma 24.4 Opiskelijat esittelevät harjoitustyön. Harjoitustyö palautetaan kaikkine materiaaleineen (loppuraportti, kuvakaappaukset, seminaariesitelmä, ...) GitHubin repositoryyn. Seminaarit ke 26.4 klo 12:15 alkaen - kaikkien läsnäolo pakollinen....