Alla olevissa tehtävissä voit käyttää webistä löytyvää Flow Chart Maker & Online Diagram Software -palvelua luokkakaavioiden suunnittelussa tai esim. luokan koneille asennettua Violet-editoria (voit asentaa sen kotikoneelle täältä: Violet UML editor).
Tehtävänäsi on ohjelmoida kiukaan toiminta. Kiuas pitää pystyä laittamaan päälle ja pois, sekä sen lämpötilaa että sen antamaa kosteutta pitää pystyä säätämään (arvoja ei ole rajattu).
Suunnittele Kiuas-luokan ominaisuudet ja toiminnot UML-luokkakaaviona.
Toteuta Kiuas-luokan ohjelmointi sekä pääohjelma, jolla luot olion Kiuas-luokasta. Säädä kiuas-oliota erilaisilla arvoilla, jätä Console.WriteLine()-tulostuslauseet ohjelmaasi, jotta kiuas-olion käyttäminen jää näkyville.
Tehtävänäsi on ohjelmoida pesukoneen toiminta. Samoin kuin edellinen tehtävä: mitä ominaisuuksia ja toimintoja tekisit Pesukone-luokkaan?
Suunnittele Pesukone-luokan ominaisuudet ja toiminnot UML-luokkakaaviona.
Toteuta Pesukone-luokan ohjelmointi sekä pääohjelma, jolla luot olion Pesukone-luokasta. Säädä pesukone-oliota erilaisilla arvoilla, jätä Console.WriteLine()-tulostuslauseet ohjelmaasi, jotta pesukone-olion käyttäminen jää näkyville. Toteuta Pesukone-luokkaan muutamia erilaisia konstruktoreita ja alusta niitä käyttämällä oliota pääohjelmasta käsin.
Tehtävänäsi on ohjelmoida television toiminta. Samoin kuin edellinen tehtävä: mitä ominaisuuksia ja toimintoja tekisit Televisio-luokkaan?
Suunnittele Televisio-luokan ominaisuudet ja toiminnot UML-luokkakaaviona.
Toteuta Televisio-luokan ohjelmointi sekä pääohjelma, jolla luot olion Televisio-luokasta. Säädä luomaasi Televsio-oliota erilaisilla arvoilla, jätä Console.WriteLine()-tulostuslauseet ohjelmaasi, jotta televisio-olion käyttäminen jää näkyville.
Luo Vehicle-luokka seuraavien tietojen mukaisesti:
Toteuta Vehicle-luokan ohjelmointi sekä pääohjelma, jolla luot olion Vehicle-luokasta. Muuta olion arvoja ja tulosta olion arvoja konsolille.
Suunnittele UML-editorilla Opiskelija-luokka, joka sisältää opiskelijalle tyypillisiä tietoja ja toimintoja. Tee uusi projekti. Ohjelmoi Opiskelija-luokka sekä toteuta pääohjelma, joka luo muutamia opiskelijoita ja tallentaa opiskelijat taulukkoon (esim. 5 opiskelijaa). Tulosta taulukossa olevien opiskelijoiden tiedot käyttämällä toistorakennetta.
Valitse jokin reaalimaailman asia ja suunnittele siitä luokkarakenne UML-editorilla. Tee uusi projekti. Ohjelmoi suunnittelema luokkasi sekä käytä tekemääsi luokkaa edellisten tehtävien mukaisesti.
Suunnittele UML-editorilla CD-luokka, joka sisältää ominaisuuksina tyypillisiä CD-levyyn kuuluvia tietoja. Pohdi myös mitä eri toiminnallisuuksia CD:llä voisi olla. Toteuta ainakin toiminnallisuus, joka palauttaa kaikkien ominaisuuksien arvot yhtenä merkkijonona (sen avulla pääohjelmassa voisi tulostaa kaikki CD:n tiedot). Tehtävässä "ei tarvitse" toteuttaa eri biisien ominaisuuksia, tätä asiaa pohditaan tulevissa demoissa, kun olio-ohjelmointiin liittyvä koostaminen otetaan esille. Jos kuitenkin haluat miettiä sitä, niin se on tämän tehtävän +kohta eli voit kokeilla tehdä erillisen Biisi-luokan ja toteuttaa CD-luokan sisälle taulukon, jossa on biisejä.
Ohjelmoi C#:lla suunnittelemasi CD-luokka. Toteuta pääohjelmassa CD-olioita. Tiedot voit keksiä itse, niitä ei tarvitse kysyä käyttäjältä. Tulosta ruudulle CD:n tietoja.
Esimerkkitoiminta:
CD:
-Artist: Nightwish
-Name: Endless Forms Most Beautiful
-Genre: Symphonic metal
-Price: 19,9$
Songs:
--- Name: Shudder Before the Beautiful - 06:29
--- Name: Weak Fantasy - 05:23
--- Name: Elan - 04:45
--- Name: Yours Is an Empty Hope - 05:34
--- Name: Our Decades in the Sun - 06:37
--- Name: My Walden - 04:38
--- Name: Endless Forms Most Beautiful - 05:07
--- Name: Edema Ruh - 05:15
--- Name: Alpenglow - 04:45
--- Name: The Eyes of Sharbat Gula - 06:03
--- Name: The Greatest Show on Earth - 24:00