Ohjelma kannattaa aina kääntää (build) ennen sen suorittamista, jotta näet mahdolliset virheilmoitukset käännöksestä. Riippuen Visual Studion asetuksista näppäinyhdistelmä on F6 ja/tai Ctrl+Shift+B
Vinkki: huomaa ero kun suoritat/ajat konsolisovelluksia Visual Studiossa!
F5 Start debugging = ohjelma suoritetaan debuggaus-tilassa, ja jos se suorittaminen onnistuu konsoli suljetaan automaattisesti
Ctrl+F5 Start without debugging = konsoli jää näkyviin ohjelman suorituksen jälkeen ja se suljetaan painamalla jotain näppäintä
Demotehtävissä tarvitaan apuna Console-luokkaa, jolla voidaan kirjoittaa/lukea tekstiä konsolilta. Kirjoittamista varten löytyvät Write- ja WriteLine-metodit (WriteLine lisää tulostettavan merkkijonon perään rivinvaihdon). Konsolilta lukemista varten ovat käytettävissä Read-, ReadLine- ja ReadKey-metodit. Näistä Read lukee seuraavan saatavilla olevan merkin, ReadLine koko syötetyn merkkijonon (enter painettu) ja ReadKey painetun näppäimen.
Alla muutama esimerkki:
int luku;
Console.Write("Anna luku > ");
luku = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Annoit luvun " + luku);
// voidaan kirjoittaa myös
Console.WriteLine("Annoit luvun {0}", luku);
Tee ohjelma joka kysyy käyttäjältä viisi (5) etunimeä. Tämän jälkeen ohjelma näyttää nimet annetussa järjestyksessä sekä aakkosjärjestyksessä.
Anna käyttäjien etunimet
Tim[Enter]
Tom[Enter]
Al[Enter]
James[Enter]
Peter[Enter]
Annoit nimet: Tim Tom Al James Peter
Nimet aakkosjärjetyksessä: Al James Peter Tim Tom
Suomalaisessa Lotossa arvotaan seitsemän (7) numeroa 40:sta. Tee ohjelma, joka arpoo käyttäjän haluaman määrän Lotto-rivejä. Rivit tulostetaan konsolille seuraavasti:
Anna arvottavien rivien määrä > 3 [Enter]
Rivi 1: 1 4 14 24 34 39 40
Rivi 2: 2 5 15 21 31 37 38
Rivi 3: 15 16 17 20 30 31 34
Huom:
- sama numero ei voi esiintyä lottorivissä
- Käytä lukujen arpomiseen C#:n Random -luokkaa
- tulosta arvotut numerot järjestyksessä pienimmistä suurimpaan.
