Tee sovellus, jossa voidaan valita useita eri ostettavia tuotteita CheckBox-kontrollin avulla. Loppukäyttäjä kliksuttelee haluamansa tuotteet, ja painaa Buy Button-kontrollia, jonka jälkeen valitut tuotteet tulostetaan TextBox-kontrolliin.
CheckBox-kontrollin tilan voit tutkia seuraavalla ohjelmoinnilla:
// myCheckBox is checked
if ((bool)myCheckBox.IsChecked) {
}
Tee sovellus, joka osaa esittää JYP-pelaajien tietoja taulukkomuodossa. Käytä hyväksesi aiemmin Labrassa7 tehtyjä luokkia Joukkue ja Pelaaja. Luo olio luokasta Joukkue, joukkueella on lista Pelaaja-olioita. Aseta koodissa tämä lista DataGridin ItemsSourceksi. Huomaa että DataGrid osaa automaattisesti muodostaa sarakkeet Pelaaja-luokan ominaisuuksista, ja rivit tulevat kustakin oliosta. Helppoa!
Toteuta sovellus, jolla voidaan arpoa lottorivejä. Lottokoneen tulee osata arpoa: Lotto-, Viking Lotto- ja Eurojackpot-rivejä haluttu määrä. Pidetään sovittuna seuraavia määritteitä eri lotoille:
Vaatimukset:
Tutustu käytettäviin kontrolleihin täältä : Controls list
Vihjeitä:
- luo Lotto-luokka, jossa on toiminto, joka arpoo rivin numeroita
- lottotyyppi välitetään parametrina arpovalle metodille, jotta metodi osaa arpoa oikean määrän numeroita
- palauta arvotut numerot esim. listarakenteen avulla List<int>
- luo pääohjelmassa Lotto-luokasta olio ja käytä sitä arvonnassa
- määrittele drawButton-metodi kutsumaan Click-tapahtumankäsittelyä
- määrittele pääohjelmassa esim. merkkijono, ja liitä siihen aina uusi arvottu rivi merkkijonona
- arvottujen rivien välissä voit käyttää rivinvaihtoa (Environment.NewLine, tai "\n"-merkkiä)
- lopuksi näytä rivejä sisältämä merkkijono ScrollViewer-kontrollin sisällä olevassa TextBlock-kontrollissa
Muutamia koodivihjeitä:
// get selected value from combobox
string value = myComboBox.SelectedValue.ToString();
// random number from range 1-39
Random rand = new Random();
int number = rand.Next(1,39+1);
Tehtävänäsi on toteuttaa Kiukaan toiminta. Kiukaan lämpötilaa sekä sen kosteuden arvoja pitää voida muuttaa. Lämpötilan arvot on rajattava välille 0-120.00 ja kosteuden arvot välille 0-100.0. Toteuta Kiuas-luokka ja erillinen käyttöliittymä.
Vaatimuksia:
Klikkaa esimerkkikuvia nähdäksesi sisällöt paremmin:
Muutamia vihjeitä:
- toteuta haluttu graafinen käyttöliittymä design-editorilla
- määrittele 0-9 ja . Button-kontrollit kutsumaan samaa Click-tapahtumaa
- ota käyttöön yksi merkkijono, jonka sisältö näytetään näppäimistön yläpuolella olevassa TextBox-kontrollissa
- liitä Click-tapahtumassa yo. merkkijonoon ko. painikkeen sisältämä teksti (Content)
- näytä yo. merkkijono näppäimistön yläpuolella olevassa TextBox-kontrollissa
- OK-painiketta painettaessa, tutki Kiuas-luokassa onko säätömahdollinen
- muista ottaa huomioon onko säätö lämpötilaa vai kosteutta muuttava
- jos säätö on mahdollinen näytä syötetty arvo sille varatussa kentässä näppäimistön vasemmalla puolella
- muista nollata säätimen yläpuolella oleva syötetty luku
Muutamia koodivihjeitä:
// Button Click event handling
private void button_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
// get button Content string
string buttonString = (((Button)sender).Content).ToString();
}
// how to remove last charcter from a string
string line = "Here is a sample text";
string newLine = line.Substring(0, line.Length - 1); // Here is a sample tex