IIO12110 Ohjelmistotuotannon käytännöt
IIO12200 Ohjelmistoprojekti

JAMK/IT-instituutti

Syksy 2015 / kevät 2016

Ajankohtaista

Projektityöskentely jatkuu

Aikataulu

Ryhmät
Opintojakson toteutuksen kuvaus
Lukuvuoden 2014-15 toteutus

VK Kevät 2016 -- IIO12200
18 Opintojakso päättyy, arvosanat ASIOon
17 Loppuraportti  palautettava viimeistään 25.4 klo 14 mennessä!!!
Loppuseminaarit 26.4.2016 8:30-11:00 D334 - kaikki paikalle
Loppupalaverit, ajankohta sovitaan.
16 Loppuraporttien ja seminaarin valmistelu;
15 Projektityöskentely, loppukatselmoinnit, loppuraportit työn alle
14 Projektityöskentely & ohjaajapalaverit; alkakaa keräämään kokemuksianne kirjalliseen muotoon loppuraporttia varten...
13 Projektityöskentely & ohjaajapalaverit
12 Projektityöskentely & ohjaajapalaverit
11 Ryhmien projektityöskentely
10 Projektityöskentelyä & ohjaajapalaverit
9 Projektityöskentely itsenäisesti
8 Projektityöskentelyä, katselmointeja ja ohjaajapalaverit
7 Projektityöskentelyä & ohjaajapalaverit
6 Projektityöskentelyä & ohjaajapalaverit
5 Projektityöskentelyä & ohjaajapalaverit
Kokeen palautus ti 2.helmikuuta klo 16:00 @D331.
4 Ohjaajapalaverit 11:00-13:30
IIO12200 koe ti 26.1.2016 klo 16:00 @D331. Kokeessa hallittava.
3 Projektityöskentelyä & ohjaajapalaverit
2 Opintojakso IIOIIO12200 Ohjelmistoprojekti alkoi ti 12.tammikuuta klo klo 8:00 luokka D334
Opintojakson esittely: tavoitteet, toteutus, aikataulu, vaatimukset, arviointi.
Projektit jatkuvat. Ryhmien ohjelmointi-osaamisen itsearviointi .
3 IT2015 uudet IT-alan sopimusehdot julkaistu, tutustu täällä
VK Syksy 2015 -- IIO12110
51 Väliseminaari ke 16.12 klo 14:15 D331.
Ennen väliseminaaria kukin ryhmä kirjoittaa yhdessä väliarvioinnin ja palauttaa sen Esalle keskiviikkoaamuun klo 8:00 mennessä.
50 Projektiryhmien työskentelyä & ohjaajapalaverit
49 Projektiryhmien työskentelyä & ohjaajapalaverit
48 Projektiryhmien työskentelyä & ohjaajapalaverit
47 Projektiryhmien työskentelyä
46 Projektiryhmien työskentelyä & ohjaajapalaverit
45 Projektiryhmien työskentelyä & ohjaajapalaverit keskiviikkona 4.11 iltapäivällä klo 12:30 alkaen.
Tavoite on että määrittely saataisiin valmiiksi lokakuun aikana, eli kaikissa projekteissa olisi "valmis" tuotteen työlista (product backlog) 28.lokakuuta.
44 Projektiryhmien työskentelyä 8:00-15:45; tuotteen työlistan katselmoinnit & ohjaajapalaverit
43 Projektiryhmien työskentelyä projektihuoneissa 8:00-15:45 ja ohjaajapalaverit, alla olevan taulukon mukaisesti
42 Projektien itsenäistä toteutusta
41 Uusintakoe (niille jotka eivät päässeet kokeseen) ke 7.10 8:15-9:15 tila D322
Kokeen palautus ke 7.10 klo 8:15-9:00 D331.
Projektityöskentely ja ohjauspalaverit
40 Opintojakso siirtynyt projekti-moodiin, projektiryhmien itsenäistä työskentelyä projektihuoneissa 8:00-15:45 ja ohjaajapalaverit, alla olevan taulukon aikataulujen mukaan. Projektiryhmän Happy Horse valokuvaus, esitutkimus, määrittely ja projektijärjestelmien pystytys.
39 Koe 8:00-9:30, kokeessa on hallittava seuraavat asiat:
- Haikala & Mikkonen Ohjelmistotuotannon käytännöt luvut 1, 2, 3, 4 (2-4 kysymystä)
- suomenkielinen scrum-ohjeistus (0-1 kysymystä) 
- Wikipedian artikkeli Software Engineering  (0-2 kysymystä)
- luentojen aiheet (1-2 kysymystä)
Iltapäivä 13:00-16:00: Kyberturvallisuus-seminaari Paviljonki

38 Luento 8:00-11:00: ohjelmistotuotannon erityispiirteet, ohjelmistoprojektimallit, ketterä kehitys,  hyvät käytännöt ohjelmistoprojekteissa
Kaikki paikalla: ryhmien valokuvaus
Iltapäivällä: Ryhmien työskentely,
Ensimmäiset asiakastapaamiset. Kaikista asiakastapaamisista ja -palavereista kunnon MUISTIO!
37 Johdanto jatkuu: miten onnistua ohjelmistotuotannossa, Scrum: Scrum-sanasto ja scrum-ohjeistus, Lean, Kanban
Ryhmäytyminen ja projektin valinta, tehty, ryhmien tehtävät:
Tutustukaa toisiinne!
Nimi, Logo, Ryhmän toimintasäännöt v0.1, 1. ScrumMaster,Esitutkimus käytettävistä: projektinhallinta, Scrum ja version-hallintatyökaluista --> ehdotus, Alustava kysymyslista 1.asiakastapaamiseen
36 Opintojakso alkoi keskiviikkona 2.syyskuuta ja päättyy 16.12. . Kaikki paikalla, tärkeää asiaa opintojakson toteutuksesta.
Arviointiperusteet, johdanto aiheeseen jatkuu + ryhmätyö.
Ensimmäisellä kerralla kaikkien läsnäolo välttämätön ja pakollinen, poissa saa olla vain opettajan luvalla.

Ryhmien palaverit ja tuotokset

Ryhmä Juuson Enkelit Project ASS Koodirotat Happy Horse -solutions Digital temple
Asiakas Aitio Finland TrainerLink VaaKu/paini Nestronite Oy TUT/Statiikka
Projekti Hillava proto PersonalTrainer USUPA V2.0 JAXBER Steel
Projektitila D322b.4 D322b.3 D406.1 D406.3 D322b.2
Ohjauspalaveri
aika ja paikka
-- -- -- -- --
Seuraava katselmointi/sprint review final review 8.4
2nd final 22.4
ti 12.4 final review "Kadetti"-version lopullinen testaus ja katselmointi ti 5.4 APIV1 APIV2 vertailu ja testaus --> dokumentointi testauksesta 19.4 final review
 + + +
palaverihistoria
12.4 15:15
5.4 13:45
29.3. 11:00
8.3 11:15
23.2 12:45 (3)
16.2 12:30
9.2 10:30
2.2 14:00 (4)
26.1 12:15 (3)
19.1 9:15 (1+etä)
12.1 9:30
9.12 13:00
2.12  10:00
25.11 13:00
11.11 12:10
4.11 12:00
28.10 14:00
21.10 12:45
7.10 13:45
30.9 10:30
12.4 15:30
5.4 13:15
29.3 13:00 (2)
8.3 14:00
23.2 12:30 (2)
16.2 13:00 D423
9.2 14:30
2.2 13:30 (3)
26.1 12:00 (4)
19.1
12.1 (2 paikalla)
16.12 12:00
9.12 12:30
2.12 peruttu
25.11 12:15
11.11 11:45
4.11 11:45
28.10 11:15
21.10 13:15
7.10 12:30
30.9 14:15
12.4 14:30
5.4 10:00
29.3 14:30
22.3 10:45
8.3 13:15
23.2 13:15
16.2 11:00 (4)
9.2 13:00
2.2 10:00 (4)
26.1 11:00 (4)
19.1 10:15
12.1 11:00
9.12 13:30
2.12 12:15
25.11 14:15
11.11 10:45
4.11 12:45
28.10 13:00
21.10 10:45
7.10 14:30
30.9 13:00
29.9 14:00
24.9 16:00
12.4 10:30
5.4 9:30
29.3 9:30
22.3 10:00
8.3 9:30
23.2 10:00
16.2 10:30
9.2 10:00
2.2  10:45
26.1 12:30
19.1 12:45
12.1 9:00
9.12 12:00 (3)
2.12 9:00 (3)
25.11 9:00
11.11 10:15
4.11 13:00
28.10 9:00
21.10 8:45
7.10 12:45
30.9 9:15
12.4 12:30
5.4  13:00
29.3 14:00
22.3 14:00
23.2 13:30
16.2 13:00
2.2 14:00
19.1 14:15
12.1 10:30
9.12 9:00
2.12  13:45
25.11 9:30
11.11 11:30
4.11 12:15
28.10 9:30
21.10 10:00
7.10 9:30
30.9 9:30
23.9 9:30
Tuotokset Juuson Enkelit Project ASS Koodirotat Happy Horse -solutions Digital temple
Logo ok ok ok ok ok
Toimintasäännöt on, palautettu     ok, saa lisätä kohtia ok
10 tärkeintä käytäntöä on, hyvä.   ScrumBan käytössä    
Projektinhallinta Jira flying-donut, Trello Trello hmm ZenHub
Dokumenttienhallinta BitBucket,  Confluence     GitHub onedrive
Versionhallinta Git BitBucket BitBucket Springloops GitHub GitHub
Ryhmän sisäinen viestintäkanava Slack Slack ??? Slack Slack
Ryhmän ja toimeksiantajan välinen viestintä email slack, mailit, tapaamiset email, Slack email, calender,onedrive?
Videoneuvottelu-sovellus Google Hangouts        
Muistiot asiakaspalavereista ++ erittäin hyvät   + Onedrivessa + Googledrive + OneDrivessa
Sopimus (sopimusmalli) + allekirjoitettu +kirjoitettu, proj.suunnitelma työn alla
-- allekirjoitukset puuttuvat
- tehty mutta asiakas ei ole vielä nähnyt + NDA tehty 30.9
+ sopimus 28.10
+useita muutoksia asiakkaan ja ryhmän vaaatimuksista tehty  + allekirjoitettu
Projektisuunnitelma tai Roadmap + alustava tehty 21.10 - projekti-suunnitelmassa + tehty, projektissa edetään scrumban periaatteella, ryhmä ottaa backlogista tärkeysjärjestyksessä tehtäviä työn alle + toimitettu asiakkaalle + tehty sopimukseen, täydennetään tarvittaessa myöhemmin
Esitutkimus
(Feasibility Study)
+asiakkaan alkuperäisen idea kehittämistaä UI protoilun kautta + asiakkaan alkuperäinen idea "jalostui" matkan varrella + ryhmä tutustunut Usupaan ja ryhmä keräsi asiakkaan kehitystarpeet
+ vierailu kisoissa pe 27.11
+ asiakas listannut paljon erilaisia vaatimuksia/kehitysehdotuksia
+ jatkuva prosessi
+ Teklaan ja muihin tutustuttu
+ asiakas toimittanut listan vaatimuksista
+ tarkennuksia tehty asiakaspalavereissa
Vaatimustenhallinta
Product Backlog
+ JIRA, asiakas tehnyt tunnukset - flyindonutsissa + vaatimusmäärittelydokumentti ja Trello GitHub 4 repoa = 4 backlogia + dokumentti Onedrivessa,
+ ZenHub+GitHub
Koodausohje + ok       sopikaa ja tehkää ennen koodauksen aloittamista, pohjaksi iiio13200
Tuntikirjanpito - bitbucketin wikissä       on aloitettu
Työn/tehtävien ohjaus
esim Kanban tai vastaavat
+ JIRA   + Trello, merkitkää taskin tekijät näkyviin GitHub issuet ZenHub&GitHub issuet
PrivateRepo GitHubissa
Työkalut, siis esim:
- sovelluskehitin
- sovelluskehittimen plugarit
- muut tarvittavat komponenttikirjastot
- tietokantapalvelin
-tietokannan hallintaohjelma
- kaavioiden piirtotyökalu
+ Android Studiot labran koneille
- testikanta ja API asiakkaalta kun tarvivat, onko?
- Android tabletti testausta varten asiakkaalta myöhemmin
+ Vagrant, asennus labrassa ok
+ PHP Storm ok
+ Visual Studio ok
+ MySQL ok
+ Node.js
- millä Web-kehitys
- asiakkaan toiveena Node.js
+ Visual Studio
+ Tekla asennettu
- Autodesk Robots asennettu
- Teklan ja Robotsin plugari puuttuu, mutta sitä ei tarvittanen
Laadunvarmistus =
Definition of Done
+ DoD tehty
- Esa ja asiakas voi tsekkata  sen
--> tutustukaa DoD:hen ja tehkää sellainen --> tutustukaa DoD:hen ja tehkää sellainen --> tutustukaa DoD:hen ja tehkää sellainen --> tutustukaa DoD:hen ja tehkää sellainen
Sprint 0:
Product backlog ok, työkalut kunnossa
+ kehitystyökalut OK
+ suunnittelutyökalut ok
+JIR tunnukset
+ kehitystyökalut OK
-projektin-hallintatyökalut ?
+ kehitystyökalut OK
? Product Backlog nyt ok?
+ työkalut ja ympäristöt ok + Tekla toimii
- asiakas katselmoi demoa 28.10
- suunnittelu menossa: arkkitehtuuri kuvattu
Sprint 1:
Sprint backlog ok, Sprint Review
+  review oli X.12?
+ REST API suunniteltu
+ retrospective tehty
+ asiakas katselmoi ja hyväksyi tuotoksen 16.12
+ ryhmä tekee demoversion valmiiksi 18.12 ja asentaa sen hostille demottavaksi
+ alkaa perjantain 27.11 jälkeen: test caseja luotu + 3 eri modulia:
++ BE 4/4
++ client 2/2
++Website työnalla
- review 2.12 JH oli paikalla?
Neljä kolmen viikon sprinttiä
Väliarviointi, palautettava viim. 16.12.15 klo 8:00 Ok Ok Ok Ok Ok
Sprint 2:
Sprint backlog ok, Sprint Review
+ alkaa tammikuussa
+ etäpalaveri 19.1 - > siirtyi
- katselmointi 11.2
- asiakkaan uudet toiveet siirretään backlogiin
- sprintti alkaa 12.1, vaatimukset muuttuneet asiakkaalla
+ 19.1 SprintiPlanaus asiakkaan kanssa,
- prioriteetin 1 hommat pitää olla valmiinta 9.2
++ katselmoitu 9.2 klo 13:00 --> tarkennuksia
+ planaus 2.12
- päättyy ?
+ toteutusvaihe alkaa
tammikuussa
+ katselmointi 2.2
+ sprintissä oli 19 taskia,13 closed, 4 under process, 2 aloittamatta
Sprint 3:
Sprint backlog ok, Sprint Review
- planaus ???
+ tapasivat asiakkaan 16.2
--> ryhmä tekee APIn
++> siirtyneet Kanbaniiin ja Trelloon + katselmointi 23.2 klo 13 + APIV2 node.js toteutettu,
--> testaus aloitettu mutta "setämies" mergetti rikkinäistä koodia päälle...
+ planaus 9.2
+ eteni hyvin
+ katselmointi 23.2 klo 13:30
Sprint 4:
Sprint backlog ok, Sprint Review
- sopivat katselmoinnin viikolle 12? - Esa katselmoi!!! + OP-painien testiversio katselmoitu
+ oli käytössä OP-paineissa! --> kommentit kirjattu Trelloon
- sovitte setämiehen kanssa kuka korjaa, sitten korjataan kuntoon ja testataan&dokumentoidaan!
- raportoikaa havaittu tietoturva-ongelma
- planaus 23.2
- katselmoinit vk11
Sprint 5:
Sprint backlog ok, Sprint Review
  - viimeisen sprintin planaus ja aika-arviot 5.4!!! + "kadetti"-painien version katselmointi 29.3
-- ei toiminut tuotantakäytössä!
  + katselmointi 22.3: UI ei vielä toiminut, integraatio  vielä kesken
Testaus: Testaussuunnitelma
Testitapaukset
Testaus valmis
Testausraportti
Käytettävyystestaus
- pyydetty tekemään 9.2 --> aloittavat   + TestLink
+ testitapauksia kirjoitettu > 20
- testejä ajettu osin
+ master test plan luotu
- pyydetty tekemään 9.2  --> 16.2 esittelty eka draftia --> pyydetty lisäyksiä --> katselmointi 23.2
- uusi API testauksessa -- miten dokumentoitte testauksen tulokset?
- unit testproject tehty, tehkää funktioille yksikkötestit
Dokumentaatio:
- Koodausohje
Koodin kommentointi ok,  Arkkitehtuuri päivitetty
- Käyttöohje, Asennusohje, Ylläpitäjän ohje
+ ok + nope     - asiakas pyysi toteuttajan ohjeen muun dokumentaation lisäksi
Lopullinen tuotos:
- toimitus asiakkaalle
- asiakkaan hyväksyntä toimitukselle
==> kirjallinen allekirjoitettu hyväksymispöytäkirja
viimeistään 20.4.2016
+ 22.4 + nope     - asiakas pyysi toimivan UI:n, esimerkkejä yksikkötesteistä ja hyvän dokumentaation
- katsel
Loppuraportti  palautettava viim 24.4 klo 24 mennessä          
Loppuseminaarit t26.4.2016 8:30-11:00 D334          
Loppupalaverit
26.-28.4.2016
ti 26.4 klo 14:00 to 28.4 klo 12:00 ti 26.4 klo 13:00 ti 26.4 klo 16:00 ti 26.4 klo 12:00
Ryhmä Juuson Enkelit Project ASS Koodirotat Happy Horse -solutions Digital temple